måndag 12 december 2016

Saffranskladdkaka

Idag gjorde jag något nytt, en himmelskt god Saffranskladdkaka med vit choklad.
Har sett flera som gjort den, så jag måste prova jag med. Receptet jag använde hittade jag inne på Ica.

Ingredienser
100 g Smör
0,5 g Saffran
100 g Vit Choklad
2 Ägg
2 dl Strösocker
2 dl Vetemjöl

Tillagning
Sätt ugnen på 175 grader
Smörj en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Smält smöret i en kastrull, ta kastrullen från plattan.
Rör ner saffranet.
Bryt chokladen i mindre bitar och lägg ner i smöret, rör om så chokladen smälter.
Blanda ägg och strösocker i en skål.
Rör ner smörblandningen och vänd ner mjölet.
Häll smeten i formen.
Grädda kakan mitt i ugnen ca 20 minuter.
Låt kakan bli ordentligt kall innan servering


1 kommentar:

  1. Ja denna har blivit en liten tradition här hemma hos mig Vi föll pladask Riktigt gott om man gillar saffran är den mitt i prick PASSAR på att önska DIG Mysig Lusse God Jul o Gott Nytt ÅR

    SvaraRadera